Od zeszłorocznej wiosny trolejbusy bateryjne obsługują linię 30, łącząc dzielnice Bystrc i Soběšice. Operator komunikacji jest zadowolony z efektów: pojazdy dobrze sprawdziły się na trasach ze sporym przewyższeniem. DPMB chce rozwijać flotę pojazdów bezemisyjnych właśnie w oparciu o tego typu trolejbusy.
Linia powstała z połączenia linii 30 i 43, a celem testów było sprawdzenie, jak trolejbusy bateryjne sprawdzą się na trudniejszym terenie. – Program pilotażowy trolejbusu bateryjnego na linii 30 przewyższył nasze oczekiwania. Spełnił nasze wymagania techniczne dotyczące pojemności akumulatorów i parametrów eksploatacyjnych. Pasażerowie i mieszkańcy również są zadowoleni z pojazdów. Opisują ich bezawaryjną, cichą i niezawodną pracę. Doceniają również bezpośrednie połączenie dzielnic miasta – zwłaszcza Soběšic z Královo Pole, Komínem i Bystrc. Projekt pilotażowy potwierdził kierunek, który chcemy obrać w kontekście ekologizacji transportu – wykorzystanie trolejbusów bateryjnych, w miejsce autobusów, na większej liczbie tras w Brnie – poinformował Miloš Havránek, dyrektor przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPMB.
Trolejbusy pokonują około 67% swojej trasy pod siecią trakcyjną, a 33% na bateriach trakcyjnych. W praktyce trolejbusy kursują z dzielnicy Bystrc do Královo Pole, korzystając z sieci trakcyjnej. W rejonie przystanku Semilasso kierowcy opuszczają odbieraki i kontynuują jazdę na zasilaniu akumulatorowym do Soběšic. W drodze powrotnej sytuacja wygląda tak samo, ale akumulatory są ładowane podczas zjazdu. Trolejbusy podłączają się do sieci w rejonie przystanku
Głównym zadaniem pilotażu było sprawdzenie, czy trolejbusy poradzą sobie w górzystym terenie. – Od Královo Pole do Soběšic pokonują przewyższenie sięgające 170 metrów. Mimo to ich akumulatory na koniec trasy wciąż mają ponad 50% pojemności. To potwierdza, że połączenie trolejbusu i napędu akumulatorowego jest idealnym wyborem dla Brna, nawet na trasach o większym zużyciu energii – powiedział Havránek.
Wykorzystanie trolejbusów bateryjnych znalazło się też w zapisach przygotowywanej strategii rozwoju czystych napędów. – W związku z nową linią trolejbusową w rejonie Černovická terasa, chcielibyśmy wykorzystać te pojazdy do obsługi lotniska Tuřany lub obszarów logistycznych w tym regionie. Rozważana jest również linia 67. Jeśli flota zostanie uzupełniona o przegubowe trolejbusy bateryjne, będzie można je wykorzystać na trasach okrężnych – zadeklarował.
DPMB eksploatuje 50 trolejbusów bateryjnych. Dotychczas operator korzystał z nich głównie podczas zamknięć, kiedy konieczne było przejechanie części trasy trolejbusowej poza siecią trakcyjną. DPMB jest największym operatorem trolejbusowym w Czechach, dysponującym prawie 140 pojazdami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.