Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Brno zadowolone z trolejbusów bateryjnych. Dojadą do lotniska?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Brno zadowolone z trolejbusów bateryjnych. Dojadą do lotniska?
fot. DPMB
Od zeszłorocznej wiosny trolejbusy bateryjne obsługują linię 30, łącząc dzielnice Bystrc i Soběšice. Operator komunikacji jest zadowolony z efektów: pojazdy dobrze sprawdziły się na trasach ze sporym przewyższeniem. DPMB chce rozwijać flotę pojazdów bezemisyjnych właśnie w oparciu o tego typu trolejbusy.

Linia powstała z połączenia linii 30 i 43, a celem testów było sprawdzenie, jak trolejbusy bateryjne sprawdzą się na trudniejszym terenie. – Program pilotażowy trolejbusu bateryjnego na linii 30 przewyższył nasze oczekiwania. Spełnił nasze wymagania techniczne dotyczące pojemności akumulatorów i parametrów eksploatacyjnych. Pasażerowie i mieszkańcy również są zadowoleni z pojazdów. Opisują ich bezawaryjną, cichą i niezawodną pracę. Doceniają również bezpośrednie połączenie dzielnic miasta – zwłaszcza Soběšic z Královo Pole, Komínem i Bystrc. Projekt pilotażowy potwierdził kierunek, który chcemy obrać w kontekście ekologizacji transportu – wykorzystanie trolejbusów bateryjnych, w miejsce autobusów, na większej liczbie tras w Brnie – poinformował Miloš Havránek, dyrektor przedsiębiorstwa komunikacyjnego DPMB.

Trolejbusy pokonują około 67% swojej trasy pod siecią trakcyjną, a 33% na bateriach trakcyjnych. W praktyce trolejbusy kursują z dzielnicy Bystrc do Královo Pole, korzystając z sieci trakcyjnej. W rejonie przystanku Semilasso kierowcy opuszczają odbieraki i kontynuują jazdę na zasilaniu akumulatorowym do Soběšic. W drodze powrotnej sytuacja wygląda tak samo, ale akumulatory są ładowane podczas zjazdu. Trolejbusy podłączają się do sieci w rejonie przystanku

Głównym zadaniem pilotażu było sprawdzenie, czy trolejbusy poradzą sobie w górzystym terenie. – Od Královo Pole do Soběšic pokonują przewyższenie sięgające 170 metrów. Mimo to ich akumulatory na koniec trasy wciąż mają ponad 50% pojemności. To potwierdza, że połączenie trolejbusu i napędu akumulatorowego jest idealnym wyborem dla Brna, nawet na trasach o większym zużyciu energii – powiedział Havránek.

Wykorzystanie trolejbusów bateryjnych znalazło się też w zapisach przygotowywanej strategii rozwoju czystych napędów. – W związku z nową linią trolejbusową w rejonie Černovická terasa, chcielibyśmy wykorzystać te pojazdy do obsługi lotniska Tuřany lub obszarów logistycznych w tym regionie. Rozważana jest również linia 67. Jeśli flota zostanie uzupełniona o przegubowe trolejbusy bateryjne, będzie można je wykorzystać na trasach okrężnych – zadeklarował.

DPMB eksploatuje 50 trolejbusów bateryjnych. Dotychczas operator korzystał z nich głównie podczas zamknięć, kiedy konieczne było przejechanie części trasy trolejbusowej poza siecią trakcyjną. DPMB jest największym operatorem trolejbusowym w Czechach, dysponującym prawie 140 pojazdami.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Igława planuje wydłużenie sieci trolejbusowej o kolejne kilometry

Komunikacja

Igława planuje wydłużenie sieci trolejbusowej o kolejne kilometry

Przemysław Farsewicz 06 października 2024

Gdynia: Znamy parametry nowych bateryjnych trolejbusów

Komunikacja

Brno najpierw doprowadzi trolejbusy do dzielnicy Leśna. Tramwaj potem

Komunikacja

Do Brna trafi kolejnych 20 trolejbusów Škoda-Solaris

Komunikacja

Brno wydłuży sieć trolejbusową. Ale nie dla pasażerów

Przestrzeń

Zobacz również:

Igława planuje wydłużenie sieci trolejbusowej o kolejne kilometry

Komunikacja

Igława planuje wydłużenie sieci trolejbusowej o kolejne kilometry

Przemysław Farsewicz 06 października 2024

Gdynia: Znamy parametry nowych bateryjnych trolejbusów

Komunikacja

Brno najpierw doprowadzi trolejbusy do dzielnicy Leśna. Tramwaj potem

Komunikacja

Do Brna trafi kolejnych 20 trolejbusów Škoda-Solaris

Komunikacja

Brno wydłuży sieć trolejbusową. Ale nie dla pasażerów

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij